Biblioteket – tar den lokale debatten!

Prosjekteier:Innlandet fylkesbibliotek
Prosjektkategori:Innsatsområder: Biblioteket som møteplass
Samlet støtte:600 000
Antall tildelingsår:1-årig
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2014, 2015

Søknad

Prosjektets to hovedmål er:
1. Fylkesbibliotekene i Oppland, Sør-Trøndelag og Hedmark vil med dette prosjektet etablere bibliotekene i fylkene som arena og møteplass for den uavhengige offentlige debatten.
2. Vi ønsker å gi bibliotekarene den nødvendige kompetanse for å være debattarrangør i sitt eget bibliotek ihht den nye bibliotekloven.

Prosjektet skal føre til at tretti bibliotek (ti i hvert fylke) i Oppland, Sør-Trøndelag og Hedmark skal gjennomføre et debattarrangement i løpet av vinter/vår 2015. Temaene og målgruppene for debattene er opp til hvert enkelt bibliotek som kjenner sitt lokalsamfunn best.

Fremtidsperspektiv
Prosjektet driver bibliotekutvikling og samfunnsutvikling videre. Biblioteket skal bli det naturlige møtested for den uavhengige lokale debatten. Kursutviklingen kan gjenbrukes og videreutvikles av andre så vel som i de involverte fylkesbibliotekene.

Bakgrunn
Med den nye bibliotekloven som trådte i kraft 1.1.2014 får folkebibliotekene en viktig og ny oppgave i den nye formålsparagrafen. Med bakgrunn i lovens formulering om at «Folkebibliotekene skal være en uavhengig møteplass og arena for offentlig Debatt», ser fylkesbibliotekene behovet for å gjennomføre dette prosjektet.

Det er en annerkjennelse av folkebibliotekene som en viktig samfunnsaktør når de nå får oppgaven å være en uavhengig møteplass for offentlig debatt i sitt lokalsamfunn. Fylkesbiblioteket i Oppland, Sør-Trøndelag og Hedmark ser at det kan bli en utfordring å ta denne oppgaven. Det er en forholdsvis ny måte å jobbe på i bibliotekene. Med ny lov skal ikke bibliotekene bare tilgjengeliggjøre og formidle informasjon og litteratur. De skal også ta initiativ, organisere og kanskje være debattledere for, i
verste fall, betente lokale saker, så vel som i engasjerende og positive saker. Derfor trenger vi å bygge sterk kompetanse og trygghet rundt det å arrangere debatter i bibliotek.

I 2012 holdt fylkesbibliotekene utviklingsseminarer med støtte fra NB. Denne prosjektsøknaden om den lokale debatten kommer som en direkte følge av disse seminarene hvor folkebibliotekene uttrykte et ønske og behov for å prøve ut den vanskelige debatten i bibliotekrommet. I den forbindelse lyste blant annet Oppland fylkesbibliotek ut midler til gjennomføring av debatt i bibliotek. Åtte bibliotek fikk støtte. Denne erfaringen bruker direkte inn i dette felles prosjektet. Ved å danne et prosjektsamarbeid på tvers av fylker, håper vi å styrke vi bredden av deltakere, og dermed også erfaringsinnhenting og deling. Slik kan kurset gi et størst mulig kompetanseløft. I tillegg kan samarbeidet gi et grunnlag for et godt nettverk og videre samarbeid på området.

Innhold i kurset
Kurset legges opp etter samme modell som mange samlingsbaserte studier.
Følgende læringsmål skal belyses i kurset:

Bibliotekarene/deltagerne skal kunne
• Finne aktuelle tema som kan debatteres
• Kjenne ulike debattformer
• Sette sammen et spennende debattpanel/finne riktig debattant/finne riktig innleder/finne riktig debattleder
• Sette opp budsjett for arrangementet/søke støtte
• Finne samarbeidspartnere
• Markedsføre debatten, både i tradisjonelle- og sosiale medier
• Sette opp og bruke lydutstyr, mikrofoner, opptaksutstyr
• Lede en debatt
• Stille de kritiske spørsmålene
• Føle seg trygg som debattleder
• Etterarbeid/rapport/statistikk

Målgruppe
Ansatte i folkebibliotek

Gjennomføring
Kompetansehevingen vil være samlingsbasert og bestå av:
• Samling i to dager med teori, evt miks med små praktiske oppgaver, finne et
• tema for den konkrete debatten som skal utføres
• Arbeid på egenhånd: jobbe med tema og finne/booke debattanter for en konkret
• debatt i eget bibliotek
• Samling/workshop to dager praktisk konkret arbeid under veiledning av innleide
• fagfolk, forberedelse til debatt., vurdere eksempler på debatt
• Gjennomføring av debatt i eget bibliotek.
• Evaluering av debattene og kompetansehevingen for at fylkesbibliotekene kan justere kursopplegget for høyest mulig kvalitet ved evt. videreføring i de øvrige bibliotekene i fylkene.