Hjelp, vi har en Youtube-kanal! Ny formidling til nye brukere

Tidsperiode:2021

Søknad

Mål

1. Vi ønsker å nå ut til nye brukere ved å gi et rikere digitalt tilbud, og utvikle bibliotekets formidlingsrolle på digitale arenaer
2. Vi vil bruke visuell kommunikasjon og riktige kanaler for å øke effekten av markedsføring mot nye målgrupper
3. Vi vil at flere som ikke kan eller vil bruke biblioteket skal få øynene opp for hva biblioteket er i dag og fordelene det gir å bruke det.
Vi ønsker å vise frem vårt litterære og faglige innhold, og formidle det ut på nye arenaer.
Som en positiv konsekvens av arbeidet med prosjektet vil vi øke vår kompetanse på digital formidling og bli tryggere som digitale formidlere.

Effektmål:
1. I den digitale verden kan vi se hvor mange som følger oss og hvor mange ganger videoer blir sett eller likt. Slik kan en måle om tilbudet når ut. - Måleverktøy statistikk fra de digitale kanalene vi bruker i prosjektet
2. Vi ønsker å øke antallet nye lånere.
3. Økt utlån i denne perioden, siden formidling av samling -fysisk og digital- vil være prioritert.

Ta med biblioteket ut til brukeren:
Vi ønsker å ta i bruk digital formidling i en mye større grad enn i vårt nåværende tilbud. Vi vil gjennom å opprette en YouTube-kanal, for å få en plattform til å lage mer innholdsrik og kreativ formidling. Ved å ta i bruke en slik kanal vil vi få mulighet til å formidle «Froland bibliotek» ut til brukerne. Vi vil ta tradisjonelle bibliotekarrangement som bokkafe, lesesirkel, strikk & lytt og andre etablerte tilbud til neste nivå ved å oversette det og utvikle det innenfor et digitalt format. Slik kanal kan brukes utad som en ny bibliotekarena for alle til å delta og oppleve. Ved å gjennomføre slike arrangementer digitalt vil det gi oss mange muligheter for økt deltakelse, rekkevidde og aktivitet. Vi kan også bruke den digitale arena som en ressurs i vårt samarbeid med skole, barnehage eller andre organisasjoner ved at de kan vise innholdet i sine lokaler.
Vår formidlingsaktivitet vil også være fylt med bokanbefalinger, opplæring av digitale bibliotektilbud som Bookbites, Pressreader og andre nasjonale bibliotektjenester. Vi ser at en digital formidlingsarena vil gi oss mulighet til å belyse litteraturen på en bedre måte enn i våre fysiske lokaler. Da får vi vist mangfold og sjangere.

Bringe brukeren nærmere biblioteket:
En annen del av prosjektet er at vi ikke bare ønsker å formidle vår samling, men bibliotekets rolle og innhold. Har du et oppdatert bilde av hva et bibliotek er og hva det gir deg å bruke det, vil det bringe deg som bruker nærmere biblioteket. Biblioteket - også på nye arenaer - er døråpner inn til leselyst, litteraturopplevelser, kunnskap, og møter med deg selv og andre. Vi vil gjøre biblioteket mer attraktivt og vise mer "personlighet" for å bringe brukerne tettere på: Hva skjer på et bibliotek og hva slags oppgaver har det? På en spenstig måte vil vi formidle hva biblioteket er - fra innsiden, slik at innbyggerne i vår kommune vet bibliotekets mange ulike roller og ansvar. Da vil vi vise typisk «en dag på biblioteket» eller et arrangement fra A-Å. Her har vi mange ideer om hvordan en kan vise frem mangfoldet av innhold i et bibliotek, og bidra til bygge bibliotek som merkevare. En av bibliotekets utfordringer i dag er "ikke-brukernes" oppfatning av hva et bibliotek er. Vi tror at vi har et stort potensiale for å nå ut til folk i denne gruppen ved å ta i bruk nettopp digital og visuell kommunikasjon for å gi disse noen nye mentale bilder av biblioteket gjennom feks vlogging.

Målgrupper og forankring i satsninger:
I prosjektperioden vil vi fokusere spesielt på barn og unge, men også de som ikke bruker biblioteket aktivt til vanlig, og jobbe med å øke leselyst og interessen for litteratur. Vi vil skape innhold for flere målgrupper, slik at vi gir en helhetlig formidling av vår digitale og fysiske samling. Froland har 6000 innbyggere og er en vekstkommune, med mange tilflyttere og god befolkningsvekst. Tradisjonelt sett har utdanningsnivået vært noe lavere enn ellers i landet, og kommunen har - både i kommuneplanen, planverket innenfor skole/oppvekst, kultur og bibliotek, samt i folkehelse- og levekårsarbeidet - vektlagt prinsipper om tidlig innsats og satset på lesing med et langsiktig perspektiv. Vi ser dette prosjektet som en styrking og et naturlig steg videre i lesestimuleringsarbeidet, også for innbyggere som ikke leser mye til vanlig.

Plan for videreføring:
Vi ønsker at ved å ha startet og drevet en YouTube-kanal, har vi fått god tid og erfaring med bruken av kanalen i løpet av prosjekttiden, slik at vi sømløst kan fortsette å lage formidlingsinnhold i kanalen. Gjennom prosjekttiden vil vi se nøye på hva slags innhold som treffer våre brukere, men også hva vi trives med å formidle, slik at vi kan fokusere på noen faste innlegg vi vil videreføre. Da vil vi kunne holde på med noe vi mestrer, og få det til å fungere godt også i lengden.