Aktiv formidling av lokal historie

Prosjekteier:Tønsberg bibliotek
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2021

Rapporter

Vi ønsker å fornye Tønsberg og Færder biblioteks tjenestetilbud på feltet lokalhistorie ved å jobbe systematisk med å øke kunnskap i befolkningen og bygge lokal identitet. Vi ønsker at biblioteket blir et attraktivt senter for vår lokalhistorie og at flere leser og bruker det materialet vi har og har tilgang til.
Som del av dette skal vi også fornye selve formidlingen via digitale kanaler, først og fremst våre nye nettsider, men også via andre digitale flater.

Presentasjon av søker
Tønsberg og Færder bibliotek er et interkommunalt bibliotek for Tønsberg og Færder kommuner, med i alt 82.406 innbyggere. Biblioteket har ca 30 ansatte og har gjennom prosjektet Litteraturhus Vestfold etablert seg som byens litteraturhus og foretrukne arena for litterære arrangementer, med vekt på litteraturformidling, debatt, arrangementer og opplevelse. Biblioteket har tre avdelinger i de to kommunene.

Bakgrunn
Tønsberg og Færder bibliotek var tidligere et sted der kilder til lokalhistorie fra Vestfold ble samlet. Vi er ikke lenger ansvarlig for å samle kilder fra hele fylket, men kun for de kommunene vi representerer. Vi har derfor i de senere år hatt fokus på å samle lokalhistorie fra Tønsberg og Færder kommuner. De siste to årene har begge disse kommunene gjennomgått sammenslåinger slik at bibliotekene i disse to kommunene også dekker gamle Tjøme kommune og gamle Re kommune.

Prosjektet vil spenne over flere år. I 2021 er det 1150-årsjubileum for Tønsberg og vi starter med å fokusere på dette for deretter å utvide til begge kommunene. Tønsberg har en spennende historie å fortelle, og den ønsker vi å gjøre mer synlig, både i bibliotekets egne lokaler, men også utenfor. For å gjøre det, ønsker vi å bruke forskning og kompetanse som utgangspunkt for å fremheve og formidle vår historiske arv. Dette innebærer blant annet å tilrettelegge for verdensarvstatus for Oseberghaugen.

I Tønsbergs kommuneplan heter det:
“Nye Tønsberg skal aktivt jobbe for å ivareta og formidle sin kulturarv, herunder
vikingarven, og skal bli landets ledende middelalderkommune.” (s.22)
“Tønsberg kommune er middelalder og vikingtid synlig ved symboler, attraksjoner og
spennende aktiviteter for ulike aldersgrupper.” (s. 22)
“Middelalder og vikingtid er identitetsskapende for Tønsberg kommune.” (s. 23)

Prosjektmål:

Prosjektbeskrivelse
Prosjektet deles inn i følgende deler:
A. Fornye den fysiske plassen for lokalhistorie på bibliotekene og styrke samlingsutviklingen av lokalhistorisk litteratur
B. Bygge opp et nettverk av lokale samarbeidspartnere og skaffe kunnskap fra andre som har jobbet med lignende satsinger. Sette sammen en referansegruppe.
C. Fornye metoder for opplevelse og formidling av lokalhistorie. Teste ut ulike formidlingsmetoder knyttet til byjubileet for å nå nye brukergrupper, som f.eks. skoleelever, tilflyttere, de som ikke oppsøker biblioteket, med flere.
D. Utarbeide god og spennende formidling av lokalhistorien på tnb.no.
tnb.no skal være en kvalitetssikret lokalhistorisk ressurs som formidler egen samling og andre digitale kilder, slik som f.eks. NBs nettbibliotek. Egenprodusert materiale legges inn i lokalhistoriewiki.no.
E. Markedsføre det nye lokalhistoriske tilbudet ut mot publikum.

Del A og B er allerede godt i gang. Vi må nå i gang med metodikk og innhold. Som en del av dette prosjektet, søker vi om midler til personalressurser til å fornye selve formidlingen av Tønsbergs historie via digitale kanaler, først og fremst egne nettsider, men også via andre digitale flater. Innholdet hentes fra egne samlinger, NBs digitale samlinger, Digitalt museum og Digitalarkivet, sammen med lokalhistorisk stoff produsert i samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere innen lokalhistorie. Det er også etablert kontakt om et samarbeid med Vestfoldmuseene.

En prosjektmedarbeiderstilling vil være et viktig bidrag til å realisere hele prosjektet.