Ja, vi elsker ski – en vandreutstilling

Oppdatering oktober 2020: Utstillingen er bortbestilt til april 2021.

Skikulturen er godt integrert i det norske samfunnet og mange barn og voksne gleder seg til snøen kommer og skibakker og skiløyper er klare til bruk. Samtidig er den norske skikulturen lite kjent for en del barn som vokser opp i landet.

For å vekke interessen for ski blant barn, og samtidig vise at skikulturen er godt integrert også i andre kulturer, har Det flerspråklige bibliotek laget vandreutstillingen «Ja, vi elsker ski», en utstilling som passer for barn i alderen 6-16 år.

Her har vi samlet skjønnlitteratur og fagbøker på flere språk. Her finner du fortellinger der handlingen finner sted i skibakker eller skiløyper. Vi har fagbøker der du lærer om kjøreteknikk, utstyrsbehandling og sikkerhet.

Til sammen er det rundt 20 bøker på arabisk, engelsk, fransk nederlandsk, polsk, russisk, tsjekkisk og tyrkisk i utstillingen.

Vi sender også med fem plakater i størrelsen A-3, A-4 og A-5 om skihistorie. I tillegg får du med pyntegjenstander og en roll-up.

Utlånstiden er 4 uker. Det er gratis å låne utstillingen, men du må bekoste returfrakten.

Utstillingen kan lånes i perioden november til april hvert år.

For å bestille utstillingen, ta kontakt med Gulnara Bakke: gulnara.bakke@nb.no

Gulnara Bakke

Hovedbibliotekar
Ansvarlig for samlinger på russisk, armensk, georgisk, latvisk, makedonsk, hviterussisk, bulgarsk, tsjetsjensk, tyrkisk og ukrainsk.
gulnara.bakke@nb.no