Laster Arrangementer
sep

Spillformidling NÅ! – Praktisk seminar for bibliotekansatte

• Dette event har allerede funnet sted.

Dato: Torsdag 3.september 2020
Tidspunkt: 09:00 - 17:00
Se arrangementet live: Klikk her!
Sted: Nasjonalbiblioteket
Henrik Ibsens gate 110, 0255 Oslo.
Arrangører: Norsk bibliotekforenings utvalg for spillNorsk filminstituttNasjonalbiblioteketBibliogames
Ingen påmelding

Om arrangementet

Nasjonalbiblioteket, Norsk filminstitutt, Bibliogames og Norsk bibliotekforenings utvalg for spill inviterer til seminar om spillkultur og formidlingspraksis.

Gjennom «Spillerom», regjeringens nye strategi for utvikling av norsk spillkultur, og bibliotekstrategien «Rom for demokrati og dannelse», står nå bibliotekene som aktive formidlere i et nytt fokus.

Spillmediet har en rekke spennende skjæringspunkter med tradisjonsrike kulturuttrykk som litteratur, film og musikk, og er i økende grad en viktig del av norsk kulturarv. Dette kommer spesielt til uttrykk gjennom utvalget av norskproduserte spill som NFI og innkjøpsordningen for spill gir alle folkebibliotek tilgang på.

Målet med fagdagen er å gi deltagerne kunnskap om praktisk håndtering og formidling av spillmediet, slik at man er bedre rustet til å foreta innkjøp, håndtere en samling, og planlegge arrangementer med vinklinger som gjør spill til en naturlig del av sin formidlingspraksis.

Hovedforedraget holdes av Martin Bergersen, forfatteren av boken Alle kan spille. I tillegg blir det erfaringsutveksling med Jan-Egil Holther-Wilhelmsen fra prosjektet Spillrom 37 på Horten og Anders Grønning som leder de omreisende spillformidlerne i Bibliogames. Innleggene deles opp av en reise gjennom spillhistorien med norske fagpersoner på spillfeltet. Vi får også en gjennomgang av de juridiske sidene av spill i bibliotek, og en samtale med norske spillutviklere om deres syn på formidling av spill.

For fysiske deltagere avsluttes dagen med en workshop ledet av Bibliogames. Her kan deltakerne utforske de ulike spillplattformene, og se nærmere på noen av de mest aktuelle spillformene for bruk i lokalet, herunder norske spill fra innkjøpsordningen.

Vi har fått ledige plasser pga avlysning, så ta kontakt om du ønsker å komme fysisk!

Med forbehold om endringer

0900: Registrering og kaffe

09.30 – 0945 Intro til dagen

09.45 – 10:20 Hovedforedrag: Tommeldansen – gode spillopplevelser for ferske spillere. Martin Bergesen – forfatter av boka Alle kan spille.

10:20 – 10:30 Pause

10.30 – 11.00  Erfaringsdeling: Anders Grønning om Bibliogames, Gamingakademiet, Bibliobattles 2020 og interkommunale samarbeid.

11.00- 11.20  Mellomspill: Spillkultur fra 1950 og det første dataspillet. Trygve Bjellvåg, førstelektor og studieprogramleder på Bachelor i spilldesign ved Høyskolen Kristiania.

11:20 – 12:00 Lunsj

12:00 – 12:20 Mellomspill: Spillkultur fra 1970-2000, fra arkadeæraen til fremveksten av hjemmekonsoller – Trygve Bjellvåg, førstelektor og studieprogramleder på Bachelor i spilldesign ved Høyskolen Kristiania.

12:20 – 12:45 Erfaringsdeling: Jan-Egil Holter-Wilhelmsen om Horten folkebibliotek og Vestfold fylkes tverrfaglige arbeid med Spillrommet.

12:45 – 13:00: Pause

13:00 – 13:20: Mellomspill: Spillkultur fra 2000-2020, fra hjemmekonsoller til onlinespill. Stine Moltubakk, bibliotekar ved NTNU og med i Spillpikene.

13.20 – 13.35 Innkjøpsordningen for spill, evalueringen av den og planene for videre utvikling. Ved Norsk filminstitutt (NFI).

13:35 – 14:15 Spillutvikling og bibliotek – Panelsamtale i samarbeid med NFI.
To norske spillutviklere deler erfaringer fra det å være spillutvikler i Norge. Hva er rammene for å utvikle et produkt som står i et spenn mellom kunst og et stort marked? Hvordan tenker spillutviklerne selv at spillene deres kan formidles i bibliotekene?

Med Elin Festøy (Teknopilot), Are Sundnes (Hypergames). Magnus Tellefsen er samtaleleder.

14.15. 14.30 Pause, kaffe og noe søtt

14:30 – 14:45 Åndsverkloven og rettigheter knyttet til spill i bibliotek. Hvordan kjøpe spill lovlig, og hva kan man bruke dem til? Oda Rosenkilde, NBFs spillutvalg

14:45 – 16:00 Praktisk demonstrasjon av aktuelle spill og spillsystemer ved Bibliogames. Flere stasjoner hvor
du kan prøve spill, få veiledning og råd til innkjøp

• Deltagelse og lunsj er gratis. Husk å oppgi allergier ved påmelding.
  • Fullt program kommer i løpet av juni.
  • Hele programmet strømmes på lenke som kommer her på arrangementet.
  • OBS! På grunn av den pågående situasjonen er det per i dag et begrenset antall plasser i salen. Ved påmelding gjelder førstemann til mølla, og dere vil få beskjed om dere har fått plass midt i juni. Digitale deltagere trenger ikke å melde seg på.

Har du spørsmål? Kontakt Sissel Ringstad på Nasjonalbiblioteket.