Energi og klima – nytten av lokale tiltak

Prosjekteier:Nes (Ak) bibliotek
Prosjektkategori:FNs bærekraftsmål og bibliotek, Nye samarbeidsformer og partnerskap
Samlet støtte:70 000
Antall tildelingsår:1-årig
Status:Pågående
Tidsperiode:2021

Søknad

Mål

Prosjektet skal opplyse, skape nysgjerrighet og engasjement for fornybar energi og klimatiltak - og vise hvordan felles innsats kan gjøre en forskjell. Hensikten er å bli mer miljøbevisst i det daglige og gi alle innbyggerne en økt forståelse for hvor mye energi som trengs i ulike hverdagslige gjøremål. Ved samarbeid mellom Nes bibliotek, Årnes Amfi kjøpesenter, Akershus Energi (Rånåsfoss kraftverk) og Hvam videregående skole, energi- og miljøfag, så vil innbyggerne bli oppmerksom på prosjektet via flere aktører og i mange sammenhenger.

Beskrivelse

I samarbeid med Akershus energi, Rånåsfoss kraftverk, Årnes Amfi kjøpesenter og Hvam videregående skole vil Nes bibliotek sette klima og miljø på dagsorden for alle innbyggerne i kommunen.
Dette gjøres ved å lage permanente og midlertidige utstillinger, installasjoner publikum selv kan teste ut, invitere til foredrag og workshops, ha konkurranser, utfordre andre bedrifter til å delta i miljøaktiviteter, ha lokale tiltak i kjøpesenteret og på biblioteket som viser hvordan miljø- og klimautfordringene tas på alvor.

Nes bibliotek ligger i øverste etasje på Amfi kjøpesenter midt i Årnes sentrum. Biblioteket har en stor takterrasse hvor det dyrkes spiselige planter og Amfi kjøpesenter har planer om å ha bikuber på taket i nærheten av terrassen. Terrassen er omkranset av pleksiglass hvor Akershus Energi ser for seg å dekorere veggene med "vannets gang gjennom Nes" som vil være opplysende og dekorative. På terrassen skal det samles opp regnvann som måles og gjenbrukes, enten til vanning, energiutvinning eller noe helt annet! Og det kan samles både solenergi og vindkraft i småskalaprosjekter. Her er Hvam videregående skole en sentral aktør. Amfi kjøpesenter har store fellesarealer som kan brukes til noe spennende, samt store utgifter til oppvarming, strøm, lys, vannforbruk, søppelhåndtering osv. Her er det mange tiltak som kan settes inn og synliggjøre for innbyggerne at det virker! Kjøpesenteret har store takområder hvor solcellepanel kan monteres, mer regnvann kan samles eller det kan dyrkes noe.

Det skal lages utstillinger og informasjonsplakater med "Visste du at...." hvor klima og energi er tema.

Hvam videregående skole har egen linje for energi- og miljøfag hvor det gjøres mye nyskapende arbeid som vil få sin plass i prosjektet.

Det vil være foredrag om klima- og energiproblematikken lokalt, nasjonalt og globalt - og det arrangeres et eller to debattmøter hvor også politikerne inviteres til å delta.

Det arrangeres workshops for ulike brukergrupper med gjenbruk, reparasjon, redesign og "gjør det selv"-tematikk.

Prosjektet vil ha FNs bærekraftsmål som ramme og bærebjelke i alt som gjøres. Bærekraftsmålene skal på den måten bli kjent for alle innbyggerne, og alle skal føle de er viktige for dem i det daglige.

Prosjektet vil starte opp høsten 2021 og pågå i hele 2022. Nes bibliotek er initiativtaker og ansvarlig for at prosjektet gjennomføres.

Sideeffekter, utover å inspirere og opplyse innbyggerne, er at alle samarbeidspartnerne kan se resultater av klima- og energitiltak lokalt. Dersom prosjektet får støtte, så vil første del av prosjektperioden gå med til å planlegge arrangementene, de lokale tiltakene, utstillingene, installasjonene osv.
Og fordi dette er et stort samarbeidsprosjekt mellom kommune, næringsliv, videregående skole og en stor kraftprodusent, så vil prosjektet ha overføringsverdi til andre regioner.

Prosjektet avsluttes med en prosjektrapport som offentliggjøres og som viser konkrete resultater av energi- og miljøsatsningen i Nes, og som kan inspirere andre til å gjøre tilsvarende. Selv om prosjektperioden er over, så vil samarbeidet og klimaprosjektene fortsette.