Skape aktive ungdomsformidlere og leseglede

Prosjekteier:Namsos bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2021

Målet er å gi ungdom som er ekstra interessert i litteratur noe ekstra i tillegg til det skolen gir. Vi ønsker å lære dem en metode hvor man grundig går gjennom tekster, og hever kvaliteten på den litterære samtalen. Framheve de elevene som liker litteratur, og la de møte likesinnede i disse gruppene. Vi har som mål å gjøre ungdommene til aktive formidlere og spre leseglede på skolene sine, som igjen kan føre til økt lesing blant jevnaldrende.

Vårt prosjekt tar utgangspunkt i metoden Barnebokbad (Vilde Kamfjord https://barnebokbad.no/om-metoden/)

Vi ønsker å stimulerer ungdom som er ekstra interesserte i litteratur, og hjelpe dem å heve kvaliteten på den litterære samtalen.

Vår tanke med dette prosjektet er å lage 5 grupper med 5-6 deltagere fra de ulike ungdomsskolene i kommunen vår. Gruppene skal bestå av ekstra litteraturinteresserte ungdommer.
Videre vil vi bruke metoden som er nevnt ovenfor til å gå grundig gjennom to bøker av to ulike forfattere med disse gruppene i prosjektperioden. Etter at vi har arbeidet oss grundig gjennom ei bok og funnet gode spørsmål å stille forfatteren vil vi arrangere et ungdomsbokbad med forfatterbesøk på alle ungdomsskolene våre. Da er det som metoden sier, ungdommene som etter grundig gjennomarbeiding av boka, bokbader de aktuelle forfatterne. Metoden krever at vi gjentatte ganger besøker de ulike skolene/gruppene.

I prosjektet samarbeider vi med kommunens skolebibliotek, og det vil blant annet arrangeres et felles kurs i metoden barnebokbad for de ansatte i skolebibliotekene og flere ansatte fra oss i folkebiblioteket. I vår kommune har vi et godt fungerende nettverk mellom skolebibliotekene og folkebiblioteket, noe som blant annet har resultert i en kommunal skolebibliotekplan som vi bruker som grunnlag for dette prosjektet. https://namsos.kommune.no/tjenester/barnehage-og-skole/skole/planer-og-strategier/skolebibliotekplan/

I denne planen står det at det skal holdes ukentlige bibliotektimer, at det skal leses høyt for elevene hver uke, og at elevene daglig skal lese i bøker både hjemme og på skolen. I samarbeid med skolebibliotekene har vi også sett at lesing av bøker blant den gruppa vi ønsker å konsentrere oss om er dalende i forhold til hva den er i barneskoleårene.

Vi ønsker å være et tillegg til de ordinære aktivitetene som læreren/skolebibliotekaren har anledning til å gjennomføre. Gjennom dette prosjektet ønsker vi å jobbe grundig og bruke nok tid på hver bok, og framheve de elevene som liker litteratur. Videre ønsker vi at de elevene som er med i prosjektet skal fungere som gode støttespillere til de ansatte i skolebibliotekene etter endt prosjektperiode, da de vil inneha god kompetanse i metoden. Vi ønsker å få engasjerte ungdommer på alle ungdomsskolene som kan være aktive formidlere og spre leseglede.

Kort om metoden:
Metoden er etter hvert grundig utprøvd for å:

-bidra til positive erfaringer med litteratur – uavhengig av leseferdigheter
-gi erfaring med å være et forberedt og kompetent publikum
-bidra til å dykke dypere inn i tekst
-bidra til å utvide teksten gjennom andres perspektiv
-inspirere til tettere samarbeid mellom bibliotek og skole
-skape mer meningsfylte møter mellom forfatter og deres publikum (gjennom f.eks. DKS)
Metoden har for øvrig vist seg å ha stor overføringsverdi til arbeid med flere fag i skolen.

Målet med metoden er å gi en positiv opplevelse med litteratur, uavhengig av leseferdigheter og uavhengig av om du som leser liker boken eller ikke. I tillegg er det et mål å heve kvaliteten på litterære samtaler, der teksten – både hva den handler og dreier seg om – står i fokus.