2020: Anne-Cath. Vestly 100 år

Anne-Cath. Vestly står i dag som en fornyer av småbarneboken i etterkrigstiden i Norge. I 2020 markeres hennes 100- årsjubileum, og Nasjonalbiblioteket tilbyr nå en gratis plakatutstilling om den folkekjære forfatteren til norske folkebibliotek og fag- og forskningbibliotek.

Nasjonalbiblioteket har laget en plakatserie bestående av tre plakater i formatet 70 x 100 cm. Slik håper vi å motivere til både store og små markeringer av 100-årsjubileet for en av Norges kjæreste barnebokforfattere. Fødselsdagen er 15. februar, men jubileet varer hele året.

Vestly startet å formidle sine fortellinger for barn i «Barnetimen» og «Barnetimen for de minste» i NRK i 1940-årene. De samme fortellingene ble senere gitt ut som bøker. Betrakter man Vestlys samlede forfatterskap i dag, blir det tydelig hvordan Vestly med nesten alt hun skapte, bidro til å skrive fram et helhetlig litterært univers.

Karakterene hennes går inn og ut av fortellingene – noen ganger som hovedperson andre ganger som bifigur. Og de fiktive stedene og miljøene, som drabantbyen Tirilltoppen, tettstedet Gampetreff og huset i skogen, utgjør en felles geografisk ramme på tvers av fortellinger og bokserier.