Laster Arrangementer

Biblioteker samskaper – hva er fylkesbibliotekets rolle?

• Dette event har allerede funnet sted.

Et webinar om samskaping for fylkesbibliotekansatte.

Dato: Onsdag 19.mai 2021
Tidspunkt: 09:00 - 13:00
Sted: Digitalt
, .
Vis kart
Arrangør: Innlandet fylkesbibliotek og Rogaland fylkesbibliotek
Meld meg på

Om arrangementet

Stadig flere av landets kommuner og folkebibliotek oppdager at samskaping er en verdifull måte å arbeide på. Sammen med innbyggerne, frivillige lag- og foreninger utvikler bibliotekene nye løsninger og tjenester. Ved å bruke samskaping som metode, styrker bibliotekene sin posisjon som relevante og nyskapende samfunnsutviklere i organisasjonen og i lokalsamfunnet.

Fylkesbibliotekenes hovedfunksjoner har vært å bistå bibliotekene med rådgivning, prosjektledelse, konsulentstøtte og hjelp til kompetanseutvikling. Når bibliotekene jobber samskapende, vil det være bruk for enda en funksjon og kompetanse. For å bistå i folkebibliotekenes samskapingsprosesser på en god måte, må fylkesbibliotekene i høyere grad innta en fasiliterende rolle. De må bygge gode nettverk og være en god sparringspart for bibliotekene.

På webinaret vil vi starte med å fokusere på hva samskaping er og hvorfor flere bibliotek arbeider samskapende. Deretter zoomer vi inn på hva som kan være fylkesbibliotekets rolle. Gjennom gruppearbeid og diskusjoner ønsker vi at deltakerne skal bli klokere på hvordan fylkesbibliotekene kan bidra til at folkebibliotekene lykkes i sine samskapende arbeider; Hva skal fylkesbibiblioteket  hjelpe med?

Webinaret blir ledet av Jens Ulrich og Malene Bødker Leerberg. De er blant de mest erfarne fagpersonene i Norden på samskaping, og begge deltok som kursholdere i prosjektet Biblioteket som samskaper.

Øystein Stabell fra Innlandet fylkesbibliotek og Britt Ellingsdalen, fylkesbiblioteksjef i Rogaland, deler også noen av sine erfaringer fra prosjektet Biblioteket som samskaper