Ny rekord for Sommerles!

Sommerles-kampanjen ble avsluttet 1. september med nye kjemperekorder.

Tekst: Hilde Ljødal, Sekretariat for bibliotekutvikling

Aldri har så mange barn lest så mye og aldri har så mange barn deltatt i Sommerles. Tallet på deltakere har økt med 40 000 siden i fjor og slår alle rekorder sier Siri Haga Torgersen, som er prosjektleder for Sommerles og seniorrådgiver ved fylkesbiblioteket i Vestfold og Telemark.

Hun kan vise til imponerende tall. Sommerles har i år hatt 164 000 deltakere fra hele Norge, som har lest over 2,3 millioner bøker! Hver deltaker har i gjennomsnitt lest 14,2 bøker. Og bibliotekarene i Sommerles-bibliotekene har delt ut over 200 000 premier. Den suverent mest leste boka i sommer er Gutta i trehuset med 13 etasjer av Andy Griffiths. Den har blitt lest 30 000 ganger.

Ifølge Siri Haga Torgersen er det fortsatt potensial for vekst. Det er flest deltakere i de mindre kommunene, mens det i de større byene er mange enda som ikke deltar i Sommerles. Barn i Oslo leste flest sider. Rogaland har flest deltakere. Nye planer for neste års Sommerles er allerede i gang.

Tall for Sommerles:

Sider: 242 934 613